Τα μέλη και οι φίλοι του Συλλόγου που συμμετείχαν είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν τη δίωρη ξενάγηση στις αρχαιότητες που στεγάζονται στους χώρους του Μουσείου και να θαυμάσουν το εξαιρετικό αυτό στολίδι που βρίσκεται στους πρόποδες του ιερού βράχου προς τη νοτιοανατολική πλευρά της Ακρόπολης (Διονυσίου Αρεοπαγίτου 15) δίπλα από το εξίσου ιστορικό οίκημα της Φρουράς Μακρυγιάννη.
Η πρώτη στάση της ξενάγησης έγινε στην ευρύχωρη αίθουσα του ισογείου με το κεκλιμένο γυάλινο δάπεδο όπου παρουσιάζονται ευρήματα από τις πλαγιές της Ακρόπολης. Στα αριστερά εκτίθενται ευρήματα από τα μεγάλα ιερά που ιδρύθηκαν στις πλαγιές του βράχου, ενώ στα δεξιά ευρήματα από τα μικρότερα ιερά και από τον οικισμό που αναπτύχθηκε στις πλαγιές της Ακρόπολης. Τα βλέμματα μαγνήτισαν τα μοναδικά διακοσμημένα αγγεία από το ιερό της Νύμφης, το αμφίγλυφο του Τηλέμαχου από το Ασκληπιείο, τα θεατρικά προσωπεία από το ιερό του Διονύσου Ελευθερέως και ο θησαυρός του ιερού της Ουρανίας Αφροδίτης.
Στη συνέχεια ανεβήκαμε την επιβλητική γυάλινη κλίμακα στο τέλος της αίθουσας, στην κορυφή της οποίας εκτίθενται τα μεγάλα αρχιτεκτονικά γλυπτά του αετώματος του Εκατόμπεδου, του πρώτου μεγάλου ναού της θεάς Αθηνάς στην Ακρόπολη. Εκεί πραγματοποιήσαμε τη δεύτερη στάση, μπροστά στα γλυπτά του αετώματος του Εκατομπέδου, με τα λιοντάρια που σπαράσσουν ταύρο, τον Τρίτωνα και τον Τρισώματο Δαίμονα.
Προχωρήσαμε στην ηλιόλουστη νότια πλευρά της αίθουσας, όπου ο πλούτος και η ποικιλία των αρχιτεκτονικών γλυπτών και των ελεύθερων αναθημάτων, συμπεριλαμβανομένων των Κορών, των Ιππέων και άλλων έργων, μας πρόσφεραν μια συναρπαστική εικόνα της Ακρόπολης κατά την Αρχαϊκή Περίοδο. Κοντά στις Κόρες, υψώνονται επιβλητικά τα γλυπτά της Γιγαντομαχίας από το μεγάλο αέτωμα του αρχαϊκού ναού (Αρχαίου Ναού) της Αθηνάς Πολιάδος.
Είναι σημαντικό ν’ αναφερθεί, ότι στην Αίθουσα των Αρχαϊκών Έργων για πρώτη φορά μας δόθηκε η ευκαιρία να θαυμάσουμε τα εκθέματα από όλες τις πλευρές καθώς στέκονται πλέον ελεύθερα στο χώρο. Οι συνθήκες του αυθόρμητα μεταβαλλόμενου φυσικού φωτός, μας έδωσαν τη δυνατότητα να ανακαλύψουμε τις λεπτές ποιοτικές διαφοροποιήσεις των γλυπτών και την υψηλή τέχνη των καλλιτεχνών που τα δημιούργησαν.
Η επίσκεψή μας στην αίθουσα των αρχαϊκών ολοκληρώθηκε μπροστά στο αέτωμα του δεύτερου Παρθενώνα με την αναφορά στην περσική εισβολή, που προκάλεσε την ολοκληρωτική καταστροφή της Ακρόπολης, αλλά και με τα έργα του λεγόμενου Αυστηρού Ρυθμού, που μας εισήγαγε στην υψηλή τέχνη της κλασικής εποχής.
Στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε προς τον πυρήνα της αίθουσας του Παρθενώνα, όπου εκτίθενται αρχαίες επιγραφές με λεπτομερείς καταγραφές της κατασκευής του Παρθενώνα και του αγάλματος της Αθηνάς Παρθένου.
Η ενσωμάτωση της ζωφόρου του Παρθενώνα στον ορθογώνιο τσιμεντένιο πυρήνα του μουσείου, ο οποίος έχει τις ίδιες διαστάσεις με το σηκό του Παρθενώνα, η τοποθέτηση των μετοπών ανάμεσα στις κολώνες, η ανάπτυξη των μορφών των δύο αετωμάτων του ναού και η συνένωση των πρωτότυπων γλυπτών με τα αντίγραφα εκείνων που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, μας έδωσε τη δυνατότητα να απολαύσουμε ολόκληρο τον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα και να κατανοήσουμε τις παραστάσεις που απεικονίζονται σε αυτόν.
Θαυμάσαμε από κοντά το φατνώματα της οροφής των Προπυλαίων, τα γλυπτά της ζωφόρου και του θωρακίου του Ναού της Αθηνάς Νίκης, τα γλυπτά των ζωφόρων του Ερεχθείου και βέβαια τις περίφημες Καρυάτιδες του ίδιου ναού. Με τη θλίψη να ζωγραφίζεται στα πρόσωπα όλων μας από την κενή θέση της κόρης που έχει αρπαχθεί από τον Άγγλο ‘Ελγιν –όπως και πλήθος άλλων από τα αρχαία του Παρθενώνα– και βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο.
Η επίσκεψη στην έκθεση ολοκληρώθηκε στη βόρεια πλευρά της αίθουσας, όπου εκτίθενται πρωτότυπα έργα, ψηφισματικά και τιμητικά ανάγλυφα, ρωμαϊκά αντίγραφα κλασικών αριστουργημάτων, εντυπωσιακά πορτραίτα επωνύμων προσώπων, ιερέων και φιλοσόφων καλύπτουν την περίοδο από τον 5ο π.Χ. αιώνα μέχρι τον 5ο μ.Χ. αιώνα.
Ενθουσιασμένοι κι εντυπωσιασμένοι από την υπέροχη ξενάγηση στον επιβλητικό χώρο, αποφύγαμε την ευκολία των αναλκυστήρων, κατεβήκαμε την εξίσου επιβλητική κλίμακα, διασχίσαμε εκ νέου την Αίθουσα των Κλιτύων και καταλήξαμε στην έξοδο του μουσείου.
Για την ιστορία αναφέρουμε ότι, το 1989 η Μελίνα Μερκούρη, που ως Υπουργός Πολιτισμού ταύτισε την πολιτική της με τη διεκδίκηση της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο, κίνησε διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την ανέγερση αυτού του Μουσείου. Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού ακυρώθηκαν μετά την αποκάλυψη μιας μεγάλης οικιστικής περιοχής στο οικόπεδο Μακρυγιάννη που χρονολογείται από τους προϊστορικούς ως τους βυζαντινούς χρόνους. Η ανασκαφή έπρεπε να ενταχθεί μέσα στο Νέο Μουσείο.
Το 2000, ο Οργανισμός Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακρόπολης ανακοίνωσε πρόσκληση για συμμετοχή σε ένα νέο διαγωνισμό, ο οποίος ήταν σύμφωνος με τις Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτός ο διαγωνισμός τελεσφόρησε και απένειμε το πρώτο βραβείο στον Bernard Tschumi με τον Μιχάλη Φωτιάδη.
Το νέο Μουσείο της Ακρόπολης είναι στο σύνολό του 25,000 τ.μ. και διαθέτει εκθεσιακούς χώρους με εμβαδόν 14,000 τ.μ., δέκα φορές μεγαλύτερους από ότι στο παλιό Μουσείο. Το νέο Μουσείο προσφέρει όλες τις υπηρεσίες που απαιτούνται από ένα παγκόσμιο μουσείο του 21ου αιώνα.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι τα ευρήματα της ανασκαφής του χώρου, είχαμε την ευκαιρία να τα παρατηρήσουμε σ’ όλη τους σχεδόν την έκταση μέσα από τα ειδικά τζάμια, που είναι τοποθετημένα στο δάπεδο του προαυλίου χώρου μπροστά από την είσοδο του Μουσείου.
Τα μέλη κι οι φίλοι του Συλλόγου μείνανε φανερά ενθουσιασμένοι και στη συνέχεια μετά από μια σύντομη βόλτα για αναψυχή γύρω από την πλατεία Συντάγματος, αναχωρήσανε για το Διακοφτό με τις καλύτερες εντυπώσεις τόσο από το Μουσείο, όσο κι από την όμορφη πρωτοβουλία του Διοικητικού Συμβουλίου, το οποίο –αξίζει να επισημανθεί– εκλέχτηκε μόλις πριν λίγες μέρες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου